TRANEMO WORKWEAR I NORGE JUBILERER – 15 ÅRS OPPTUR MED ET UNIKT TEAM!

 De siste 15 årene har vært en eventyrlig reise for Tranemo i Norge. Det hele begynte med fire ansatte og et tomt kontorlokale i 2007. I dag er Tranemo Norge en av de ledende aktørene i Norge innen naturlig flammehemmende arbeids- og vernebekledning. Ledertrioen i selskapet er helt klare på at Tranemo Norge aldri hadde kunnet fått til denne suksesshistorien uten det unike teamet med medarbeidere selskapet har klart å knytte til seg gjennom disse 15 årene.

Tranemo Norge har gjennom 15 år bygget opp et anerkjent merkenavn og blitt en sentral aktør i markedet, dette til tross for at det for 15 år siden kunne se ut til at varemerket Tranemo Workwear ville forsvinne fra det norske markedet.

- Administrerende direktør Pål Branderud i Tranemo Workwear AS, hadde over flere år solgt Tranemo-produkter gjennom et salgsselskap som den gang hadde agenturet på Tranemo i Norge. Selskapet ble kjøpt opp av en konkurrent av Tranemo og moderselskapet i Tranemo Gruppen så fort at nye eiere av selskapet naturlig nok ville selge og markedsføre sitt eget varemerke. Noe måtte gjøres for å redde det norske markedet og det ble raskt besluttet at det skulle opprettes et eget salgsselskap i Norge på lik linje med det Tranemo Gruppen hadde i flere øvrige land i Europa.


Det første teamet bygges


Moderselskapet i Tranemo Gruppen var avhengig av å få på plass et team som kunne stå for oppstarten av selskapet og styrke varemerkets posisjon i Norge. De var helt klare på hvem de ønsket til å gjøre denne jobben.

Pål Branderud, Frank Melbye og Tom Roger Melby jobbet alle i salgsselskapet som den gang hadde agenturet på Tranemo og ble headhuntet til jobben med å starte opp Tranemo Norge og samtidig gå inn på eiersiden. Bente Haugen ble også headhuntet fra samme selskap for betjening av kundeservice. Hun gikk velfortjent av med pensjon i 2018.

Pål Branderud forteller at han var glad for tillitten han fikk fra Tranemo Textil AB men følte samtidig et stort ansvar med det å ta på seg oppgaven med å starte opp Tranemo Norge og ta jobben som administrerende direktør. I begynnelsen av mars 2007 låste Pål seg inn i Tranemo sine helt tomme lokaler for første gang. En måned etter var også Frank, Tom Roger og Bente på plass. Det var disse fire som skulle få hjulene i gang i Norge.

Fokuset var å selge inn Tranemo sine produkter til forhandlere, men hvor skulle de starte? Løsningen ble at de delte Norge i tre, Pål fikk ansvar for alt nord for Trøndelag, Frank tok seg av Sør- og Vestlandet og Tom Roger sørget for å betjene Østlandet.

- Vi måtte bygge sten for sten. Vi reiste rundt og solgte inn produktene til forhandlere, og opplevde en jevn økning i salg og omsetning hvert år. Likevel var det en tøff kamp i begynnelsen, men når jeg ser tilbake er jeg glad for arbeidet vi la ned i den perioden, forteller Pål Branderud.


De ansatte er kjernen av suksessen


Tranemo i Norge består i dag av et sammensveiset team med 15 medarbeider som alle er headhuntet av oss tre. Selskapet synes også det er viktig å se internt når de skal forfremme eller ansette, og derfor får de ansatte muligheten til å ta på seg mer ansvar eller skifte roller om de har lysten, ferdighetene og viljen.

- Det er viktig for oss å dra nytte av kompetansen vi har hos de ansatte, de er nøkkelen til vår suksess. De kjenner produktene og vet hva selskapet sine verdier og visjoner er. Derfor liker vi å gi folk sjansen til å bevise hva de kan. I løpet av mine 15 år her, så er det ingen ansatte som har sluttet. Det mener jeg viser at vi sammen, både ledelse og ansatte, klarer å finne riktige løsninger, ta vare på hverandre og skape entusiasme, sier Branderud.

Salgssjef Tom Roger Melby, har jobbet side om side med Pål og Frank siden starten. Han skryter av selgerne, lagerarbeiderne og kundeservice-medarbeiderne som arbeider i Tranemo og mener at det er viktig at de får frihet under ansvar og frie tøyler til å jobbe på den måten de synes fungerer best.

- Det er salgsteamet som gjør den viktige jobben der ute, og vi kan ikke detaljstyre dem. Det er de som holder kontakt med kundene våre, leverer varene og sørger for at Tranemo forblir en viktig aktør i markedet. De skal sammen med vårt inne team ha stor honnør for arbeidet de legger ned hver dag, sier han.


Visjoner for fremtiden


Tranemo har en visjon om fortsatt vekst, men viktigst av alt være en seriøs og kunnskapsrik aktør innenfor naturlig flammehemmende bekledning også de 15 neste årene. Tom Roger forteller at han ønsker at de skal være en leverandør markedet har tillit til og som leverer produkter av høy kvalitet.

- Vi ønsker også i fremtiden å være et kunnskapsrikt selskap som bransjen kan henvende seg til når det gjelder naturlig flammehemmende bekledning av høy kvalitet. Vi skal fortsette å være i førersetet når det gjelder produktutvikling, og tilrettelegge slik at våre medarbeidere kan fortsette det gode arbeidet de gjør allerede i dag. Det er på den måten vi skal videreføre vår suksess. Vi skal bygge videre på det vi allerede er gode på i dag, sier han.

Markedssjef Frank Melbye er også veldig takknemlig for den jobben som alle de ansatte legger ned i selskapet og ser lyst på fremtiden og forteller at Tranemo etter all sannsynlighet vil ansette flere flinke folk og øke omsetningen de neste årene. Det er mange nye bransjer som er i ferd med å elektrifiseres og dette vil øke behovet for flammehemmende bekledning.

- Flammehemmende bekledning blir viktigere i takt med at flere og flere industrier elektrifiseres. Noen gode eksempler er transportsektoren og prosessindustrien. Når man jobber rundt elektriske anlegg hvor det er fare for at det oppstår en lysbue, må man ha klær som er testet og godkjent for å håndtere et slikt energinivå. Det er nettopp dette vi er best på, sier han.

Frank kan fortelle at han med skrekkblandet fryd ser tilbake på starten da de skulle presentere såkalt inherent flammehemmende bekledning til et norsk marked som ikke var modent for dette. Dette betyr flammehemmende tekstil som ikke er tilsatt noen som helst av kjemikalier for å gjøre tekstilen flammehemmende. På den tiden ble det i all hovedsak benyttet flammehemmende bekledning med tilsatte kjemikalier som for eksempel pyrovatex til en langt rimeligere pris. I dag så ser vi at vi bare var veldig tidlig ute og at det var en riktig strategi som ble lagt av Tranemo Gruppen.


Bærekraft på dagsorden


Bærekraft har alltid vært en av bærebjelkene i Tranemo, helt fra starten i 1934. Plagg med lang levetid og gjenbruk er viktig og vil spille en alt større rolle i produktutviklingen fremover. Planen er å gjøre tekstilproduksjonen grønnere, samtidig som at det ikke skal gå på akkord med levetiden, beskyttelsen og komforten på våre produkter.

- Våre produkter har ofte litt høyere enhetspris, men våre kunder forteller at de kutter kostnader fordi våre plagg varer mye lenger enn hva mange av våre konkurrenters plagg gjør. Kvalitet og bærekraft har alltid vært vår største drivkraft avslutter Frank Melbye.

Tranemo er en stolt familiebedrift som har laget arbeidsklær siden 1934. Max Larsson, administrerende direktør i Tranemo Textil AB og toppleder i Tranemo Gruppen, er tredje generasjon i familien som driver bedriften. Hans far og morfar la grunnlaget bedriften nå bygger videre på.

Han er svært fornøyd med arbeidet som er blitt gjort på det norske markedet og ser for seg videre vekst. Larsson sier at siden Tranemo er en av Europas viktigste leverandører av flammehemmende bekledning, så har de et ansvar for å være ledende på å produsere klimavennlige klær.

- Et av de viktigste klimatiltakene vi kan gjøre er å produsere kvalitetsklær med lang levetid. De største klimautslippene skjer når klær ender opp på søppeldynga og nye klær kjøpes inn. Derfor er det helt avgjørende at klærne vi selger er slitesterke og holdbare, samtidig som de skal være enkle å reparere. Om en glidelås ryker etter å ha brukt plagget over lang tid, så skal du ikke måtte å kjøpe et helt nytt plagg, sier han.


Fremtidens tekstilindustri skal bli grønnere – Tranemo vil lede fra front!


Det er knyttet utfordringer til gjenvinning av klær siden de ofte består av ulike fibre og tekstiler. Dette betyr at det er vanskelig å få til en fullt sirkulær gjenvinning. En bukse med mange ulike tekstilfibre kan ikke nødvendigvis resirkuleres til en ny og helt lik bukse. Men dette hindrer ikke Tranemo fra å gjøre alt de kan for å gjøre deres produksjon mer bærekraftig.

- Vi bruker blant annet resirkulerte bomullsfibre i våre klær. Det er mange miljøutslipp knyttet til dyrking av bomull, og dette blir kraftig redusert når vi da bruker resirkulert bomull og ikke bidrar til dyrking av mer bomull. Dette er kun et av mange tiltak vi har innført de siste årene. Vi har også kuttet ut mange av de mest skadelige kjemikaliene som brukes i produksjonen, og ser stadig etter nye og mer miljøvennlige alternativer. Bærekraft er og vil være styrende for oss i tiden fremover, sier han.

Etter all sannsynlighet kommer det til å bli en større etterspørsel etter flammehemmende klær i takt med at stadig større deler av Norge elektrifiseres, og dette vil føre til enda mer vekst for Tranemo i Norge. Larsson er stolt av arbeidet som har blitt gjort i Norge de siste 15 årene og sier veksten har vært «spinnvill». Æren for dette arbeidet gir han til alle de ansatte som står på hver eneste dag.

- Kollegene våre i Norge er ekstremt kundefokuserte og gjør en viktig innsats for å bygge lange og gode kundeforhold. Vi tror på videre vekst i Norge og jeg vil rette en stor takk til alle våre ansatte nå som vi feirer 15 år i Norge, avslutter Max Larsson.

                                                                                                                                Max Larsson