Banner-Sustainability-Collaborations

SAMARBEID


UNGT ENTREPRENØRSKAP FINNER NYE BRUKSOMRÅDER FOR TEKSTIL FRA TRANEMO

 

Tranemo ble spurt av Flameless, som er et ungt entreprenørskap om vi ville vurdere å selge tekstilrester til de og deres forretningsidé: flammehemmende forklær. Virksomheten som da nylig var startet, drives av Jonathan Anderson, Peter Hörstedt, Vendela Palmqvist og Ida Andersson. Som et ledd i Tranemo World Care fant vi at et slikt samarbeid passet oss midt i blinken. Vi var også nysgjerrige på selskapet og benyttet anledningen til å gjøre et intervju med de unge bak ideen.

Hvordan kom dere opp med denne forretningsideen?

Vi hadde tilgang til flammehemmende tekstiler som skulle kasseres. Vi tenkte, hva kan vi gjøre med dette? Da kom ideen med å produsere forklær. Det føltes som en god idé, var lett å produsere, og vi mente vi kunne selge mye.

Hvordan kom dere frem til designet?

Vi ringte rundt til forskjellige kokker for å høre hvilke funksjoner som et forkle måtte ha. På bakgrunn av dette sydde vi på en lomme og en hempe til å feste håndkle.

Hva er unikt med forkleet?

Sikkerhet er det viktigste, men vi anstrenger oss for å få hvert forkle unikt. Vi kombinerer med mange forskjellige lommer og håndklehemper. Hvis du kjøper et forkle fra oss, er det ingen som har det samme. Alt vi bruker er overskuddsmateriell og tekstil som egentlig skulle blitt kassert, også skinnet og forpakningen forklærne leveres i. Det er viktig for oss at produktene er miljøvennlige.

Hvordan fungerer produksjonen?

Delene kuttes opp hos Tranemo. Etter dette sys forklærne på Idésömnad i Borås. Lommer og håndklehemper er laget av skinn fra Elmo. Vi syr dette på selv. Det er viktig for oss at all produksjon foregår lokalt. Vi hadde muligheten til å produsere i Polen, men vi ønsket ikke det. Alt skal foregå i vårt nærområde. Vår image skal være bærekraft..

Hvem kjøper forkleet?

Nå har en stor del gått til forskjellige bedrifter. Vi har markedsført forkleet som en julegave til bedriftene. Vi har også solgt mye til privatpersoner gjennom sosiale medier, messer og julemarkeder.

Har du lært noe av å opprette et ungt entreprenørskap?

At det er viktig å ha en visjon med langsiktige mål. Veldig mye i forbindelse med produksjon og regler. Vi har fått et innblikk i hvordan vi kan drive en bedrift, hvordan oppføre seg og hvordan bygge en merkevar.

Hva er dine tanker om fremtiden med bedriften?

I dag har vi bare ett produkt, men tanken er at vi skal komme med hansker, grytekluter og håndklær.

uf-flameless