ELTEN LYKKES MED TRANEMO I NORGE

ELTEN LYKKES MED TRANEMO I NORGE

 Thorsten er ansvarlig for bedriftens eksport til en rekke land i Europa, deriblant Sverige, Danmark og Norge. Jobben innebærer mye reisevirksomhet, og et av hans siste besøk før Corona pandemien slo til var til Norge og Tranemo i januar 2020. Her holdt han kurs i Bergen for Tranemo og flere av deres utvalgte forhandlere.

-------------------------------------

 KOMPROMISSLØS KVALITET – SPORTY DESIGN

-------------------------------------

 - Elten har samarbeidet med Tranemo Workwear AS i mer enn fjorten år, og jeg har vært involvert siden starten i 2007. Tranemo kontaktet oss, da de var ute etter et verneskomerke med kompromissløs kvalitet som de kunne bygge opp i Norge. Det har vært en suksesshistorie og med en stabil og kontinuerlig vekst helt siden oppstarten. Tranemo Workwear har vært en pioner i det nordiske markedet for Elten. De tok sjansen på en tysk verneskoprodusent og et til da totalt ukjent varemerke i Norge. Elten kom med et mer vågalt og sporty design enn det man vanligvis forbandt med vernefottøy på det norske markedet. Elten og Tranemo har bygget opp et gjensidig tillitsfullt og godt samarbeid.
-------------------------------------

Vårt varemerke er velkjent og anerkjent i Tyskland, og Elten er en av de ledende verneskoprodusentene på hjemmemarkedet. Tranemo sin omsetning av våre produkter øker år for år, og Tranemo har plassert og etablert Elten i Norge på en svært god måte, noe vi i Elten er svært takknemlige for.
-------------------------------------

 Design på vernefottøy har historisk sett vært kjedelig og lite tiltalende; tunge, ukomfortable sko og støvler i brunt og svart lær med stålinnlegg. Dette har forandret seg radikalt med årene, og Elten har vært banebrytende på området for tøffere design, bedre komfort og stor vekt på ergonomiske egenskaper, kan Thorsten fortelle.

-------------------------------------

 PERFEKT PASSFORM
-------------------------------------

 - Tidligere ble vernesko laget kun for å beskytte, det ble ikke lagt vekt på design og utseende. Verneskoene var ofte tunge og ikke spesielt attraktive å se på. Ingen ønsket å bruke vernesko utenom på jobben. På samme måte var det med de første arbeidsklærne i industrien: Kjedelige, i blått eller svart. Man tilbringer mye tid på jobb, de fleste jobber består av minst åtte timers arbeidsdag, fem dager i uka. Så fottøyet på jobb bør være av høyeste kvalitet og godt å bruke for den ansatte. De ergonomiske egenskapene må være perfekt, og slike sko skal fremfor alt, i tillegg til sikkerheten selvsagt være komfortable å bevege seg i. Folk betaler en formue for sportsutstyr, som skistøvler og tursko. Vi tok inn noen elementer fra denne bransjen, og begynte å produsere vernesko og støvler i flere materialer med større fleksibilitet, og med nyanser i form av for eksempel demping i sålen og andre finesser som du vanligvis finner i sko tilpasset sport eller friluftsliv.

-------------------------------------

 NORGE TØR

-------------------------------------

 Thorsten forteller om forskjellen i smak og trender innen vernefottøy i Skandinavia sammenliknet med enkelte andre land i Europa, som for eksempel England og Østerrike.

------logo elten------------------------------

- Generelt sett kan man si at de nordiske landene er mer progressive når det kommer til farger og fancy design. Skandinavia, og Norge spesielt, er ganske vågale og foretrekker fargerikt design, mens svart, brunt og mørke nyanser fremdeles dominerer bildet i land som England, Østerrike og Tyskland. På grunn av dette har vi lansert mange av våre nye modeller i Norge først, og det tar gjerne et par år før de samme modellene blir en hit i øvrige land i Europa.

-------------------------------------

 Trender har de siste to årene beveget seg i retning av det jeg nevnte, med elementer fra sport og turliv. Et eksempel er BOA snøresystem på sko og støvler, som først ble lansert på tur- og sykkel sko. Skandinavia og spesielt Norge er et av de første stedene dette har slått an. Nordmenn ser ut til å like sporty design, og dette ser ut til å gjelde for nordmenns preferanser når det gjelder vernesko også.
-------------------------------------

 SKOMAKER, BLI VED DIN LEST

-------------------------------------

 -Hva er hemmeligheten bak Eltens suksess sett med dine øyne?
-------------------------------------

 - En styrke Elten har tror jeg er det faktum at vi er i en kontinuerlig prosess, og fortsetter å utvikle oss på design og komfort. Vi har nær kontakt med markedet, og har en god dialog med brukerne. Vi kommuniserer, og får tilbakemeldinger, ikke bare fra det tyske markedet, men fra sluttbrukerne i mange land, uten at den informasjonen filtreres. Vi lytter! Et eksempel på dette er at mange brukere i Norge har behov for en litt bredere lest enn det som er standard, og som benyttes i land som Frankrike og Italia. Dette kom frem gjennom direkte tilbakemeldinger fra de som bruker fottøyet til daglig.
-------------------------------------

 - Et annet element er nok at Elten har fokusert 100% på vernefottøy, og ingenting annet gjennom over 111 år.  Vi har ikke vært fristet til å bringe inn annet verneutstyr som hansker eller klær, men satset alt på én hest. Dette har vært helt essensielt for vår utvikling og fremskrittene vi har gjort. Vi har fulgt uttrykket Skomaker, bli ved din lest, og satset alt på vernefottøy som kjernen i vår bedrift. Dette er nok en av grunnene til suksessen. Man blir god på det man jobber med over tid, og vi ønsker å være litt bedre og litt i forkant av de andre!
-------------------------------------

 UTFORDRINGER OG BÆREKRAFT

-------------------------------------

 - Ser du noen utfordringer?
-------------------------------------

 - Det er stor konkurranse i dette markedet. Globaliseringen gjør alt større med online-virksomhet og globale aktører. En annen utfordring, eller snarere et vedvarende prosjekt, er bærekraft. Vi møter utfordringen i det globaliserte markedet, samtidig med de miljømessige utfordringene. Vi forplikter oss, i samarbeid med våre partnere, til stadig forbedring av arbeidsforhold. En fornøyd arbeidsstokk lager høykvalitetsprodukter.
-------------------------------------

Produktenes signatur bestemmer rekkevidden av vår evne til å minimere den miljømessige påvirkningen. Høy kvalitet og beskyttelse – alle våre «Made in Germany» vernesko er produsert med tanke på lang levetid og bærekraft.
-------------------------------------

  ET LYKKELIG PARTNERSKAP
-------------------------------------

 - Så langt har Tranemo holdt fast ved vårt samarbeid i alle disse årene. Jeg synes det taler for seg selv. Samarbeidet er basert på tillit. Vi har en veldig åpen dialog. De bringer sine kunder over hit regelmessig, og vi får så mye verdifull informasjon fra dem. Det er alltid en stor glede å ønske vår forretningspartner Tranemo Norge velkommen til vår fabrikk i Uedem. Vi kan ved siden av å snakke business også diskutere mer uformelt om andre verdensbegivenheter siden det er en gjensidig respekt der, og vi er på samme bølgelengde.
-------------------------------------

 Vårt samarbeid med Tranemo Workwear i Norge vil jeg karakterisere som et forretningsmessig vennskap. Jeg er veldig fornøyd med samarbeidet og ser frem til mange nye år sammen, avrunder Thorsten Lange på telefon fra Tyskland.