KUNDESENTERET PÅ TRANEMO!

-Vi gjør jo mye mer enn å betjene sentralbordet. Det er Åse og jeg som holder orden på saker og ting her, og som får hjulene til å gå rundt, ler Reidun.

Trivelig resepsjon

Det er travel formiddag i midten av oktober hos Tranemo Workwear AS på Frogner i Lillestrøm kommune, men ikke mer hektisk enn at Åse og Reidun tar seg tid til en ørliten prat. Det er lyst og åpent i den lille, men trivelige resepsjonen, som også rommer en liten sittegruppe. Reidun legger «sentralbordet», som ikke er mer enn en ordinær mobiltelefon, på glassplaten foran seg.
-Fantastisk teknologi, sier Reidun, som er født og oppvokst på Kløfta, noen lange steinkast fra lokalene til Tranemo. Hun har 3 voksne barn og bor nå med mannen sin på Opakermoen, en drøy halvtimes kjøretur unna.
-Telefonen er programmert slik at den først ringer hos meg, så går den over til Åse hvis jeg er opptatt, og så «forsvinner den opp i andre etasje» hvis ingen av oss er ledig.


Kan brukes til alt

Åse Skaugom er den av de to med lengst fartstid av de to faste på kundeservice. Hun begynte på lageret i 2008, men flyttet ut til kundesenteret etter noen år i takt med økt omsetning og arbeidsmengde.
--Det har vært en jevn stigning i arbeidsmengde alle de årene jeg har jobbet her. Det har vært noen merkbare hopp når vi har fått noen nye større kunder, men ellers har det gått jevnt og trutt oppover hele tiden, sier Åse, som opprinnelig er fra Gjøvik, men som nå bor i nærheten av Kløfta der hun og samboeren driver gårdsbruk.
-Månedene oktober og november er høysesong for oss og det merker vi godt. Reidun og jeg er de som registrerer alt som kommer av ordre inn til Tranemo, og selv om de aller fleste bestillinger sendes direkte fra vårt sentrallager i Tranemo i Sverige så er det mye som skal sendes fra vårt lager her på Frogner og vi må da sørge for at vi bestiller inn disse og legger plukklister ut til gutta på lageret. Dette gjelder spesielt Elten vernefottøy som alltid sendes herfra forteller Åse.
-Ja, vi er litt som poteten. Vi kan brukes til alt, ler Reidun, som begynte på Tranemo i 2014.
Vi vet mye om både produktene vi tilbyr og bruksområde for disse, slik at vi kan veilede kunden og finne riktig produkt tilpasset bruk, værforhold, beskyttelse osv. Blir spørsmålene for tekniske eller vanskelige, så har vi kompetanse her på huset slik at kunden får den informasjonen som behøves og ønskes.


Stortrives på jobben

De to trivelige damene stortrives på jobben. De skryter av atmosfæren og miljøet på arbeidsplassen, og selv om de forteller at tempoet er blitt mye høyere de siste årene, er arbeidsmengden fremdeles håndterbar, ifølge Åse og Reidun.
-Vi har fremdeles litt kapasitet å gå på før vi må be om forsterkninger. Det skyldes ikke minst at rutinene er blitt mye bedre. Nå kommer de fleste av ordrene fra webshop eller på e-post, og det letter arbeidet mye, sier Åse, som understreker at de selvsagt ikke sier nei til hastebestillinger dersom det skulle være behov for det.
-Ja, men da skal det brenne skikkelig, fleiper Reidun, og ler.
Begge damene har lang erfaring fra servicebransjen, og det er merkbart at de trives med å snakke med folk.
-Vi er jo ikke så mange her på Tranemo, og tross stor aldersforskjell, kommer alle godt overens. Vi blir litt som er stor familie avslutter damene på kundesenteret før de haster tilbake til nye bestillinger som er ankommet.