ARBEID MED ELEKTRISKE KJØRETØY

tranemo-blogg-1200x630px3

At ting endrer seg, er gammelt nytt. Endringer foregår overalt i varierende grad, men bilindustrien har virkelig opplevd en teknologisk revolusjon de siste 10 årene. Norge er det landet i verden som har flest elbiler per innbygger, elbilbestanden ligger på ca.420 000 (Oktober, 2021). El-bilens inntog i det norske bilmarkedet ser ikke ut å ha noen endestasjon for øyeblikket, tross et lite «skremmeskudd» fra den nye regjeringen.

I korrelasjon følger det nye krav til arbeid med elektriske biler, knyttet til risikoen elektrisitet medfører. Som leverandør av arbeidsklær, nytter det ikke å stå på sidelinjen. Vår jobb vil være å bevisstgjøre og tilby løsninger som tilfredsstiller kravene bilbransjen står ovenfor.

– «Elbiler endrer forutsetningene for risikovurdering og god HMS håndtering i bedriften. Alle verksteder og forhandlere som håndterer elbiler må ha en bevisst holdning til dette», sier Heidi Christine Lund fagsjef HMS i Norges Bilbransjeforbund.


Risikoidentifisering

Arbeid med elbiler medfører som nevnt, andre risikoer enn arbeid med fossile biler. Det sentrale her er å kartlegge om det foreligger elektrisk fare eller ei. Dersom det KAN foreligge elektriskfare, skal arbeidet betraktes som høyspenningsarbeid og det må utføres en risikovurdering. Elektriske lysbuer kan aldri utelukkes, selv om de sjeldent oppstår.


Farer ved lysbue innebærer:

Optisk stråling (lysglimt)
Brannskader
Smeltet metall (kobber, skadelig for lunger)
Metallsplinter
Skader på hørsel og syn
Høye temperaturer (opptil 7000.grader)
Ekstremt og mindre kraftige trykk--


Valg av bekledning

Hovedgrunnen til å bruke flammehemmende klær er å sikre seg mot at klærne tar fyr, og/eller begrense spredningen av flammene. Målet er at du får tid til å reagere og komme deg i sikkerhet ved en ulykke. Lag på lag vil gi den beste beskyttelsen, og øke reaksjonstiden til å komme deg vekk fra varme og flammer øker betraktelig. Når det gjelder valg av bekledning, råder vi derfor til å tenke helhetlig.

F.eks.: Dersom du har egnede ytterplagg, men bruker vanlige monteringshansker eller ikke-godkjent hjelm og øyebeskyttelse, og det oppstår en ulykke.


Utvalg

Vår egen kolleksjon SWITCH tilbyr et system for beskyttelse mot lysbue fra topp til tå. Kolleksjonen er særlig relevant for risikoen knyttet til arbeid med elbiler. Foruten softshelljakke og tilhørende bukse, tilbys det her også softshellfrakk, hjelm, visir og hette. Dette fungerer som et sertifisert system, i kombinasjon med hansker og balaklava er du utrustet for lysbue på 40 cal/cm².

Det er per dags dato, ingen krav til spesialutviklet fottøy fra EU tilknyttet arbeid med elbiler. Topp til tå prinsippet inkluderer naturligvis også føtter, og vi kan tilby vernesko som tåler elektriske risikoer på 18 000 volt. At ting ikke er påbudt, betyr ikke at de skal bagatelliseres, særlig ikke når man vet konsekvensene. Her i landet ble bruken av bilbelte først påbudt i 1975, men det skadet heller ikke å bruke bilbelte før den tid.